Mijn eerste weken in de USA! - Reisverslag uit Arcata, Verenigde Staten van Berry Loonen - WaarBenJij.nu Mijn eerste weken in de USA! - Reisverslag uit Arcata, Verenigde Staten van Berry Loonen - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weken in de USA!

Door: Berry

Blijf op de hoogte en volg Berry

27 April 2014 | Verenigde Staten, Arcata

Beste allemaal,

Ik was eerst niet van plan een reisverslag te schrijven over mijn stage periode hier in de USA, maar ik merk dat er toch wel een aantal mensen die graag willen weten wat ik allemaal uitspook, dus bij deze ook een reis verslag;)

Ik zit inmiddels alweer bijna 4 weken in de USA. Ik zal maar even beginnen bij het begin. Dinsdag 1 april 2014 was het dan de dag dat het moest gaan gebeuren, dun Ber gaat op stage naar Amerika, Californië om precies te zijn. 's morgens om 6uur uit mijn bed om op tijd op schiphol te zijn en dat was ik dan ook. Mijn koffer inpakken was al een taaie klus, want je gaat toch 3 maanden weg wat neem je WEL en NIET mee. Thuis wel 100x gewogen of hij niet te zwaar was, oke weer te zwaar nog maar wat eruit. Eenmaal op schiphol gaf de weegschaal schaal slecht 13.8 kg aan. Ik baalde dus als een stekker want ik had niet alles bij wat ik mee wilde nemen de weegschaal thuis had dus duidelijk kuren. Dat was een beetje een domper, maar ja in Amerika hebben ze ook kleren;)

Vervolgens moest ik om 9.50h vliegen een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar San Francisco van ongeveer 11uur. Dit was een prima vlucht een eigen tv schermpje en 2x eten aan boord ik had dus niet te klagen. Eenmaal aangekomen op San Francisco begon de ellende het regende dat het goot. het was wel beetje gek dat pas net middag was toen ik daar aankwam (9uur tijdsverschil). Om half 5 Amerikaanse tijd zou ik eigenlijk mijn binnenlandse vlucht naar Arcata, CA moeten hebben, maar deze was vertraagd door het weer. De vlucht stond dus een uur later gepland geen man overboord dan wachten we gewoon een uurtje langer. Na een uur bij de gate te hebben zitten wachten was de vlucht ineens van het scherm, nu bleek dat hij nog eens een uur vertraagd was. Dus maar weer een uur wachten. Rond ongeveer half 8 kregen we te horen dat er die dag geen vluchten meer meer naar Arcata gingen. Er zat dus niks anders op om een hotel te zoeken om te overnachten en de eerst volgende vlucht de volgende dag te nemen. Dit dus maar gedaan, maar ik was voor de eerste keer ergens helemaal alleen, dus dan moet je je zelf maar zien te redden om dit allemaal te regelen. Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen!

De volgende ochtend vloog ik rond half 8 's morgens naar Arcata deze vlucht duurde nog geen 1,5uur. Maar er was een probleempje voordat we vertrokken, de luchthaven wist niet waar mijn koffer was. Eenmaal aangekomen in Arcata lag mijn koffer op de bagage band, toch nog een kleine meevaller.

Vervolgens moest ik mijn iemand van het bedrijf bellen die me opkwam halen als ik geland was. Dus zo gedaan zo gebeurt. Ik werd ophaalt door Mary, de vrouw waar ik via de mail contact mee had. Ik had een aardig Jetlag, ik hoefde die dag nog niet te werken ik mocht even bijkomen. 's middags rond lunchtijd maakte ik kennis met de eerste huisgenoot Vitho, een jongen uit Indonesische die hier al bijna een jaar verbleef. Hij gaf een korte rondleiding over het bedrijf omdat de baas (Lane de Vries) naar de andere locaties van het bedrijf was samen met Bart (andere stagiaire). Toen ik voor het eerst het bedrijf zag dacht ik; het is hier net Nederland maar dan 20 jaar geleden. Een beetje oude kassen en machines en oude ijzeren veiling karren die we een paar jaar geleden nog in Nederland gebruikten. En geen Polen die het werk doen, maar vooral Mexicanen.
Hier in Arcata woon ik trouwens in een huis wat naast het bedrijf staat, dit huis is speciaal voor interns e.d. Het is een prima huis alles is aanwezig, natuurlijk allemaal wel iets minder lux dan thuis, maar het is prima. Het weer was ook even wennen, bij Californie denk je natuurlijk aan lekker weer e.d. Maar schijn bedriegt Californie heeft een zeer uiteenlopende temperaturen in het zuiden is het iedere dag +30C Graden, maar hier in het Noorden wordt het zomers niet warmer dan 25 graden. Dit was even wennen, want ik had me niet ingesteld dat ik een dikke trui of jas nodig had om 's morgens te gaan werken.

De volgende dag heb ik samen met Mary al mijn papier werk in orde gemaakt en ben ik 's middag voor het eerst aan het werk gegaan. Ik werd ingedeeld in het warehouse, omdat ze hier goed mensen konden gebruiken en vooral voor de drukte met Pasen en Moederdag. Maar ook omdat mijn opdracht gerelateerd is aan het transport van Sun Valley is het goed voor me om eerst in de gaten te hebben hoe het er hier precies aan toe gaat.
Wat moet ik dan allemaal doen nou, van alles. Het is hier net de bloemenveiling van Aalsmeer in het klein. Het is goed dat ik vroeger vaak met Jeffrey en Willy mee ben geweest naar Aalsmeer, want het is wel vergelijkbaar. Overal slepen met veiling karren met bloemen erop die kriskras door elkaar heen rijden. Er zijn ongeveer wel 50 koelcellen met bloemen dan kun je wel beeld krijgen hoe groot het hier ongeveer is. De eerste dagen heb ik vooral veel bloemen ingepakt in verschillende dozen, want alles gaat hier weg in dozen. De bloemen worden uit de emmer gehaald en op tafel gelegd, deze bloemen worden de dozen gestopt en worden via een transportband naar de koeling getransporteerd en verder gesorteerd afhankelijk van de bestemming. Sun Valley verkoopt al zijn producten zelf, de bloemen gaan dus naar de groothandel, maar ook ook rechtstreeks naar de consument thuis. In de aflopen weken heb ik iedereen wat beter leren kennen en kreeg ik ook steeds meer verantwoordelijkheid. Ze vinden dat ik alles snel gezien heb en slim ben, dat valt wel mee vind ik zelf. Maar je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat ze hier veel domme mensen hebben, dit had trouwens van te voren niet gedacht over Amerika. Nu help ik de supervisor van het warehouse met alles; het ophalen van de juiste orders uit een van de koelcellen, het klaar zetten van de juiste bloemen voor de juiste klant enz. Het is dus zeer afwisselend iedere dag, dat maakt het leuk.

Er wordt natuurlijk niet alleen maar gewerkt er is natuurlijk ook tijd voor leuke dingen. Het eerste weekend ben ik samen met Bart en Vitho naar de plaatselijke kroegen geweest. Het was lachen en je maakt weer kennis met nieuwe mensen, maar wat een figuren lopen hier rond je kijkt je ogen uit wat je tegen komt. Het weekend erop zijn we op vrijdag weer naar de kroegen geweest en op zaterdag waren we uitgenodigd op een feest van een kerel die we helemaal niet kende, maar iemand van het werk zei dat we moesten komen. Hier in Amerika nodigt iedereen elkaar zomaar uit en daarom moet je ook je eigen drinken meenemen, dat is op zich wel apart. Het was een of ander toga party of iets dergelijks, dus Bart en ik zoeken waar het nu precies was, maar we konden het niet echt vinden. Toen kwamen we langs een huis waar veel lawaai was en mensen naar binnen gingen. Dus wij aanbellen, bleek dit helemaal een ander feest te zijn, maar we waren van harte welkom. Toch maar even verder gezocht naar het andere adres, maar Bart en ik hadden al snel besloten dat hem dat niet ging worden. Snel terug naar het andere feest van typisch Amerikaanse studenten. In het begin was het niet veel aan, maar naarmate de avond vorderde werd het steeds leuker, Bierpong met Red cups maakte het compleet natuurlijk. De volgende dag was het mooi weer dus besloten we om naar het strand te gaan wat ongeveer 8km fietsen is en hebben hier een beetje heel de middag gelegen.
Het erop volgende weekend op vrijdag avond weer naar de kroeg geweest met Bart en John(een kerel die ook bij Sun Valley werkt). Het was weer een gezellig avondje en het was alweer Bart's laatste weekend hier. Zijn familie is overgekomen om gezellig samen vakantie te vieren. Maar een groot geluk de ouders van Bart hebben een extra koffer voor me meegenomen vanuit Nederland, dus heb ik weer kleren genoeg hier. Momenteel zit ik nu alleen in het huis, maar de dagen gaan snel voorbij dus het is niet zo erg.

Morgen staat alweer het volgende avontuur te wachten ik ga dan voor 2 weken naar Sacramento om daar een extern koelhuis te runnen voor Sun Valley. Moederdag is namelijk de drukste tijd van het jaar voor Sun Valley dus huren ze een koelhuis in Sacramento. Ik moet ervoor zorgen dat alles goed verloop gedurende deze twee weken en dat de juiste producten met de juiste vrachtwagen mee gaan. Verder ben ik de contact persoon met het hoofdkantoor.

Het is alweer een super lang verhaal geworden en heb eigenlijk nog lang niet alles verteld, maar ik ga nu echt stoppen. De volgende keer zal ik geen 4 weken wachten met schrijven;)


Groeten van uit Californië!

Berry

  • 27 April 2014 - 12:01

    Lisette Jansen:

    Hallo Berry, met deze stage ben je echt in het diepe gegooid. Leuk om je ervaringen te lezen. Het gaat je goed af daar, maar daar waren wij ook niet bang voor! Wij wensen jou nog een hele fijne, leerzame tijd daar. Groetjes oom Dim en tante Lisette

  • 27 April 2014 - 20:25

    Ellie Ligtvoet :

    Hoi Berry, inderdaad leuk dat je een verslag bij gaat houden, leuk voor het thuisfront en ook voor jou later om alles weer eens terug te gaan bekijken. Ook mooi voor jou dat er wat meer verantwoordelijkheid naar je toegeschoven wordt, maakt het werk natuurlijk altijd interessanter en je leert natuurlijk een heleboel.
    Fijn dat je nu helemaal je draai hebt gevonden en als de tijd snel gaat wil het toch zeker zeggen dat je het daar naar je zin hebt. Ook lezen we dat je niet alleen werkt maar ook de ontspanning niet vergeet, natuurlijk ook niet onbelangrijk. We wachten het volgende verslag weer af en wensen je voor de komende tijd heel veel plezier, maar dat gaat zeker lukken, toi toi Berry Loonen!!

  • 27 April 2014 - 20:52

    Wilma V.d. Berg:

    Hallo Berry,
    Een mooi reisverslag. Nog veel plezier en succes met werken, feesten en schrijven..
    Groetjes van ons allemaal.

  • 27 April 2014 - 22:41

    Jacqueline Van Dongen:

    Hoi Berry je zult later blij zijn met het reisverslag omdat je nog zoveel meemaakt en je in te alles helemaal kunt onthouden. Nu weet je nog hoe het was en door het op te schrijven kun je erop terug kijken! Voor ons heel leuk en we kijken uit naar een volgend verslag. Maken we h te op afstand toch een beetje mee! Heel veel succes met alles wat je daar kunt doen en zult leren. Ze hebben niet de eerste de beste op stage gekregen want je bent van huis uit al aardig thuis in het voeren van een bedrijf en de voorgaande stages zijn natuurlijk ook niet voor niets geweest. Zo zie je maar alles wat je hebt gedaan komt nu van pas!!! Vooral veel plezier met alles!!!
    Groetjes oom Kees en tante Jacqueline

  • 28 April 2014 - 19:19

    Emile:

    Hoy Berry, Ik had al wat geschreven maar ik weet niet of het goed is gegaan.
    Je verslag gelezen en gezien dat het wel goed gaat daar Je bent intussen al in sacramento denk ik probeer maar daar ook je draai te vinden maar dat volgens mij met jouw doorzetten wel lukken. Maak er maar een mooie stage van en geniet maar van de omgeving daar. Ik wens je veel suses en tot de volgende keerGroet van mij Emile

  • 29 April 2014 - 11:39

    Benjamin:

    Hè berry,

    Super vet dat je nu al een mooie tijd hebt in california!
    Amerika is echt tof, vooral niet vergeten te genieten en als je nog in SF komt ff foto klikken bij de golden gate bridge, vergeet alacatraz niet!

    Geniet ervan en nog heel veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berry

Ik ben een 3e Jaars student Bedrijfskunde & Agribusiness HAS hogeschool. Momenteel doe ik een internship voor mijn opleiding in de USA.

Actief sinds 24 April 2014
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 5234

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 20 Juli 2014

Internship USA

Landen bezocht: